Istnieje kilka sposobów na naprawienie przebitej opony w rowerze. Po pierwsze, należy ustalić przyczynę przebicia opony. Czasami problem jest bardziej skomplikowany niż zwykłe przebicie. W takim przypadku można użyć dźwigni do opon. Narzędzie to nabija końcówkę opony i wciska ją do wnętrza obręczy. Następnie należy sprawdzić, czy opona nie jest ściśnięta, a następnie ponownie napompować ją do właściwego PSI.
Opony bezdętkowe nie mają dętki
Opony bezdętkowe eliminują potrzebę stosowania dętki, dzięki czemu są mniej podatne na przebicie. Jednak opony bezdętkowe są droższe i wymagają większej konserwacji. Uszczelniacz wewnątrz opony bezdętkowej może wyschnąć i musi być wymieniany co kilka miesięcy. W związku z tym opony bezdętkowe są sprzedawane po wyższej cenie. Niektórzy rowerzyści preferują tego typu opony rowerowe do jazdy po szutrze.
Do wad opon bezdętkowych należy zaliczyć to, że trudniej je łatać. Niezależnie od tego, czy używasz w swoim rowerze opony bezdętkowej, czy wypełnionej dętką, musisz koniecznie nauczyć się łatać przebicia. Ponadto, przebitą dętkę może być trudno naprawić, jeśli jesteś w odległym miejscu.
Opony bezdętkowe wyglądają jak standardowe opony klinkierowe, ale nie mają dętki. Zamiast tradycyjnej dętki, opony tworzą szczelne zamknięcie z obręczą. Podobnie, opona bezdętkowa ma zawór zamontowany bezpośrednio na obręczy.
Niektórzy producenci rowerów dostarczają z rowerem obręcze przystosowane do jazdy bezdętkowej. Można jednak zamontować również oponę bezdętkową. Przed zamontowaniem opony należy dodać uszczelniacz i taśmę bezdętkową. Niektóre rowery są jednak dostarczane z oponami bezdętkowymi.
Kolejną zaletą opon bezdętkowych jest możliwość jazdy przy niższym ciśnieniu bez ryzyka wystąpienia tzw. pinch flat. Pinch flat występuje, gdy opona uderza w przeszkodę, odkształca się i zostaje przebita. Przebicie opony jest poważnym problemem i może prowadzić do podwójnego przebicia. Opony bezdętkowe są mniej podatne na spłaszczenie, ponieważ nie posiadają dętki. Umożliwiają również jazdę na rowerze przy niższym ciśnieniu w oponach.
Opony bezdętkowe są podobne do opon klinkierowych, z tą różnicą, że nie zawierają dętki. W rzeczywistości opony bezdętkowe posiadają specjalną stopkę, która blokuje się w obręczy i tworzy szczelne zamknięcie. W 2006 r. firmy Hutchinson i Shimano wprowadziły na rynek szosowe opony bezdętkowe, natomiast Mavic i Michelin próbowały swoich sił w tej dziedzinie już w 2004 r.
Możesz przerobić istniejące koła i opony na bezdętkowe, ale proces ten jest kosztowny. Proces ten jest nie tylko czasochłonny, ale również wymaga użycia uszczelniacza i taśmy do obręczy. Jeśli nie jesteś pewien, jak przekonwertować swoje istniejące koła, zestaw do konwersji bezdętkowej może pomóc. Te zestawy konwersji pochodzą z trzonkami zaworów, taśmą i uszczelniaczem, aby proces konwersji poszedł gładko.
Rozpoznanie przyczyny przebicia opony rowerowej
Rozpoznanie przyczyny przebicia opony rowerowej jest ważnym krokiem, który należy podjąć, aby rozwiązać problem. Często przyczyną przebicia opony jest przebicie przez oponę czegoś, np. kolca lub gwoździa. Jednak niektóre przebicia mogą być również spowodowane nieszczelną dętką. Aby zapobiec przebiciu, należy napompować dętkę do odpowiedniego ciśnienia.
Aby ustalić przyczynę przebicia opony rowerowej, należy sprawdzić miejsce przebicia i odpowiednie uszkodzenia na oponie. Jeśli z opony wycieka powietrze, należy poszukać dziury w pobliżu zaworu. Jeśli w dętce jest dziura, należy wyciągnąć trzonek zaworu. Reszta dętki powinna się łatwo wysunąć. Możesz również poszukać oznak problemu z paskiem obręczy.
Inną przyczyną przebicia opony jest uszkodzenie osnowy opony. Dzieje się tak, gdy rowerzysta uderzy w przeszkodę lub krawężnik. Uderzenie uszkadza poszczególne kordy w oponie, a te pękają. Jeśli ściana boczna zostanie zerwana, opona może ulec rozpadowi, a rower nie będzie funkcjonował prawidłowo.
Ustalenie przyczyny przebicia opony rowerowej wymaga cierpliwości i zastosowania wielu narzędzi. Po zidentyfikowaniu dokładnej przyczyny przebicia można wymienić dętkę. Można też użyć do tego celu dźwigni do opon, ale trzeba uważać, aby nie przygnieść dętki.
W wielu przypadkach przebicie opony może być spowodowane przez kawałek metalu, szkła lub kolca. Jeśli jesteś rowerzystą, który lubi jeździć, musisz być przygotowany na naprawę przebitej opony. W tym celu należy upewnić się, że w rowerze znajduje się zapasowa dętka.
Zmiana przebitej opony rowerowej bez narzędzi
Zmiana przebitej opony rowerowej może być prostym procesem. Pierwszym krokiem jest zwolnienie hamulca i poluzowanie nakrętki osi. Następnie można zdjąć koło z roweru. Większość rowerów posiada dźwignie lub mechanizmy szybkiego uwalniania, dzięki którym proces ten jest szybki i łatwy. Jeżeli nie są Państwo pewni, jak zdjąć oponę, należy zapoznać się z instrukcją obsługi lub odwiedzić lokalny sklep rowerowy. W razie jakichkolwiek pytań należy zwrócić się do personelu sklepu.
Po pierwsze, upewnij się, że masz odpowiednie narzędzia. Rower z piastą szybkozamykającą będzie łatwiejszy do zdemontowania niż rower z pełnym łańcuchem. Ponadto demontaż koła z nakrętkami osi wymaga klucza. Jeśli nie masz klucza, będziesz musiał użyć innych metod, aby zdjąć koło.
Podczas jazdy na rowerze prawdopodobnie spotkasz się z przebitymi oponami. Jest to częsty problem, ale istnieją sztuczki i wskazówki, których możesz użyć, aby szybko załatwić sprawę. Możesz również poćwiczyć zmianę przebitej opony za pomocą złamanej dźwigni. Zestaw naprawczy do roweru zapewni podstawowy zestaw narzędzi, które możesz wykorzystać.
Zmiana opony rowerowej jest prosta. Potrzebujesz kilku podstawowych narzędzi i praktyki. Im więcej będziesz ćwiczyć, tym łatwiej będzie Ci to przychodziło. Naucz się wymieniać oponę zarówno na przednim, jak i tylnym kole. Do naprawy opony możesz nawet użyć zestawu do naprawy bezdętkowej. To świetna umiejętność do nauczenia się i powinna być poręczna, aby mieć ją pod ręką.
Najważniejszą częścią wymiany opony rowerowej jest upewnienie się, że opona jest wystarczająco napompowana, aby utrzymać swój kształt. Należy również upewnić się, że trzonek zaworu jest osadzony prosto w otworze zaworu w obręczy. Gdy opona jest już odpowiednio napompowana, należy przystąpić do montażu nowej dętki. Po założeniu dętki należy założyć stopkę opony. Należy odtoczyć stopkę od siebie, a następnie wcisnąć trzpień do opony.
Podobne tematy