Jeśli planujesz jazdę rowerem w ruchu ulicznym, musisz znać zasady obowiązujące na drodze. Ważne jest, aby unikać ruchliwych, szybkich ulic i zajmować prawy pas. Należy również unikać martwego pola i sygnalizować przed wykonaniem skrętu w lewo. Czytaj dalej, aby uzyskać wskazówki. Ten artykuł pozwoli Ci dowiedzieć się, jak bezpiecznie jeździć rowerem w ruchu ulicznym. Zawiera on również kilka przydatnych narzędzi, których możesz użyć, aby zachować bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze.
Unikanie ulic o dużym natężeniu ruchu
Podczas jazdy rowerem w ruchu ulicznym należy zachować czujność przez cały czas. Najbardziej oczywistym sposobem jest patrzenie w obie strony przed wykonaniem skrętu. Podobnie, gdy jedziesz po chodniku, ważne jest, aby spojrzeć za siebie, aby upewnić się, że nie nadjeżdża za Tobą żaden pojazd. Jeśli nie będziesz przestrzegać tej zasady, ryzykujesz, że zostaniesz potrącony przez samochód.
Unikaj ulic o dużym natężeniu ruchu, trzymając się prawej strony. Rowerzysta jadący po prawej stronie drogi musi również uważać na samochody skręcające w prawo. Kierowcy ci nie spodziewają się, że na ich drodze znajdzie się rower. Dlatego należy jechać jak najdalej po prawej stronie. Stosowanie tej strategii zapewni Ci bezpieczeństwo. Unikanie samochodów skręcających w prawo zmniejszy prawdopodobieństwo uderzenia w drzwi samochodu.
Rowerzysta powinien również pamiętać o ograniczeniu prędkości. Najlepiej jest unikać jazdy szybciej niż limit na autostradzie. Podczas gdy 50 MPH jest bezpiecznym limitem na wielu drogach, rowerzyści powinni unikać go na zatłoczonych drogach. Większość rowerzystów ma problem ze zrozumieniem prawa, ale mogą łatwo uniknąć, jeśli podejmą pewne środki ostrożności.
Zawsze jedź trzy do czterech stóp na prawo od samochodów. Ponadto, lepiej pozostać w odległości około stopy lub dwóch od lewej strony pasa ruchu. W ten sposób rowerzyści nie będą musieli walczyć o miejsce przy wyprzedzaniu samochodu. Ponadto, powinni upewnić się, że mają wystarczająco dużo miejsca, aby manewrować wokół wszelkich przeszkód, które mogą się pojawić.
Zajmowanie całego pasa
Zajmowanie całego pasa podczas jazdy rowerem w środku ruchu nie jest nielegalne. Nie jest jednak wskazane zajmowanie całego pasa ruchu, zwłaszcza gdy zależy od tego Twoje bezpieczeństwo. Rowery nie powinny jeździć obok samochodów i powinny korzystać z pasa rowerowego jako pasa na prawo od poruszającego się pojazdu.
Jadąc rowerem w środku ruchu drogowego należy pamiętać, że większość kierowców nie będzie Cię aktywnie ignorować. Większość z nich będzie skupiona na ruchu drogowym i innych większych przeszkodach. Mogą nawet patrzeć na swoje telefony komórkowe, więc nie chcesz im tego utrudniać.
W Oregonie rowerzyści mogą legalnie jeździć środkiem pasa ruchu, a prawo mówi jasno, że nie jest to nielegalne. Jeśli jednak korzystasz z całego pasa, warto stworzyć jak najwięcej miejsca dla innych kierowców, aby mogli cię minąć.
Kampania Share the Road jest inicjatywą oznakowania drogowego mającą na celu zmniejszenie liczby kolizji między rowerzystami a samochodami. Została ona zatwierdzona w 1997 roku przez Manual on Uniform Traffic Control Devices, “biblię” oznakowania drogowego w kraju. Znak Share the Road ostrzega kierowców o obecności rowerzystów na drodze, ale nie sugeruje, że rowerzyści powinni być właścicielami drogi.
Unikanie martwych punktów
Bezpieczne poruszanie się rowerem w ruchu drogowym wymaga unikania niebezpieczeństw związanych z martwymi punktami i unikania znalezienia się na drodze innych pojazdów. Należy wziąć pod uwagę wiele czynników, w tym prędkość przejeżdżających samochodów. Jednym ze sposobów uniknięcia znalezienia się w martwym polu jest zwolnienie i unikanie zmiany pasa ruchu, gdy przejeżdża samochód.
Samochody i ciężarówki mają wiele martwych punktów, których nie widzą rowerzyści. Rowery są znacznie mniejsze i trudno je dostrzec. Kierowcy często nie zwracają uwagi na rowerzystów, co prowadzi do wypadków, w których może dojść do uszkodzenia roweru i poważnych obrażeń rowerzysty. Rowerzyści mogą poruszać się prawym pasem, ale nie mają miejsca na zmianę pasa, jeśli z przeciwnego kierunku nadjeżdża pojazd.
Rowerzyści muszą zwolnić, aby zmniejszyć martwe pole widzenia i uchronić się przed wypadkiem. Ważne jest również, aby w miarę możliwości unikać dużych pojazdów. Zmniejszy to ryzyko uderzenia przez duży pojazd. Powinni również jechać w takiej odległości, aby zapewnić sobie wystarczająco dużo miejsca do skrętu. Oprócz zwalniania, rowerzyści powinni również zwracać uwagę na reakcje kierowców podczas zbliżania się do skrzyżowań i znaków stopu.
Rowerzyści powinni być świadomi swojego otoczenia i być gotowi na mocne hamowanie lub pedałowanie. Podczas przejeżdżania przez skrzyżowania powinni ustępować miejsca samochodom, jeśli za nimi jedzie pięć lub więcej samochodów. Ponadto rowerzyści powinni nawiązywać kontakt wzrokowy z kierowcami i jasno określać swoje zamiary. Podobnie, rowerzyści powinni unikać jazdy po drodze dużych pojazdów, które mogą skręcać w lewo.
Motocykle mają mniejsze rozmiary i wąski profil niż inne pojazdy, co może sprawić, że będą bardziej podatne na kolizje. Ponadto, wąski profil motocykla może utrudniać jego dostrzeżenie przez kierowców. Podczas gdy kierowca może użyć swoich lusterek, aby zobaczyć rowerzystę w martwym polu, nie zawsze może zobaczyć motocykl w martwym polu pojazdu. Rowerzysta musi również utrzymywać oczy skupione na drodze, jednocześnie odpowiednio ustawiając swoje lusterka.
Sygnalizacja skrętu w lewo
Istnieje kilka metod sygnalizowania skrętu w lewo w ruchu drogowym. Jedną z nich jest faza tylko chroniona, gdzie skręt w lewo jest dozwolony tylko wtedy, gdy włączona jest zielona strzałka. Pozwala to na mniejszą liczbę konfliktów pomiędzy lewoskrętami a prawoskrętami. Rysunek 26 ilustruje działanie chronionej fazy. Rysunek 27 pokazuje typową konfigurację głowic sygnalizacyjnych. MUTCD zawiera również wytyczne dotyczące stosowania chronionej fazy.
Aby użyć lewego sygnału ręcznego do skrętu, poczekaj, aż będziesz w odległości co najmniej 30 jardów od rogu. Następnie użyj lewej ręki, aby przesunąć dźwignię ręczną w lewo. Usłyszysz dźwięk tick-tock, gdy sygnał działa prawidłowo. Jest to dobry znak, że sygnalizujesz skręt w lewo.
Na niektórych skrzyżowaniach występuje również sygnał strzałki do skrętu w lewo. Kontroluje on ruch skręcający w lewo i pozwala na kontynuację ruchu przez skrzyżowanie. Uczeń nie do końca zrozumiał zasadę czerwono-zieloną dotyczącą sygnalizowania skrętu w lewo w ruchu drogowym. W swoim badaniu Monsere i Hurwitz przeanalizowali cztery lata danych o wypadkach w Oregonie i zaktualizowali podręcznik dochodzenia do bezpieczeństwa dla Oregon Department of Transportation. Zalecili zwiększenie użycia sygnalizatorów skrętu w lewo i zamianę dozwolonych skrętów w lewo na chronione. Pierwszy z nich wymaga od motocyklisty obserwowania przerwy w nadjeżdżającym ruchu, drugi zaś sygnalizowania zielonej strzałki przed wykonaniem skrętu.
Wybór właściwego momentu na wykonanie skrętu w lewo w ruchu ulicznym może być trudnym zadaniem. Zielona strzałka oznacza, że skręt w lewo jest dozwolony, natomiast bursztynowa strzałka oznacza, że jest on zabroniony. Migające żółte strzałki stają się normą zamiast tradycyjnej okrągłej zielonej strzałki. Ten typ sygnału może dać kierowcom więcej czasu na skręcenie bez zamieszania i może zmniejszyć opóźnienia i niepotrzebne wypadki.
Unikanie osób unikających ryzyka
Jeśli planujesz jazdę rowerem w ruchu ulicznym, powinieneś być świadomy ryzyka związanego z osobami unikającymi ryzyka. Osoby unikające ryzyka mają niską awersję do ryzyka i szukają pewności i zaufania. Jadąc na rowerze, znacznie bezpieczniej jest unikać takich osób.
Dobry rowerzysta ma doskonałe umiejętności jazdy i lepiej reaguje na zakręty. Mniej doświadczony rowerzysta będzie przesadnie reagował na zakręt, narażając się na wypadek. Ważne jest, aby unikać takich osób i jeździć ostrożnie, nawet na ruchliwych ulicach. Możesz uniknąć tych osób, zachowując bezpieczną odległość między tobą a rowerzystami w ruchu drogowym.
Podobne tematy