Istnieje kilka kluczowych strategii, które sprawią, że jazda na rowerze pod górę stanie się łatwiejszym zadaniem. Te techniki obejmują: Używanie włókien mięśniowych o wolnym tempie skręcania, odchylanie roweru od stopy podczas dostarczania skoku oraz zmiana biegów. Techniki te pomogą Ci pokonać strach przed wzniesieniami i poprawić prędkość jazdy na rowerze.
Odchylenie roweru od stopy podczas wykonywania skoku
Podczas jazdy pod górę odchylenie roweru od stopy podczas wykonywania skoku jest niezbędne, aby zapobiec kontuzji. Wielu rowerzystów ma tendencję do pochylania się nad przednią częścią kierownicy, co powoduje nadmierne obciążenie przedniego koła, utrudniając pedałowanie z dużą prędkością. Taka postawa może również prowadzić do urazów, zwłaszcza na wyższych biegach. Zamiast tego należy lekko odchylić rower od stopy, co sprawi, że przednie koło pozostanie lekkie i zapewni dobrą dźwignię.
Podczas jazdy pod górę, odchylenie roweru od stopy pedałującej jest niezbędne, aby zapobiec urazom i poślizgom, które są niepokojące dla rowerzystów znajdujących się blisko za nami. Pozycja ciała powinna być podobna do tej, jaką przyjmuje się podczas biegu po płaskiej powierzchni. Utrzymanie luźnych łokci pozwoli na płynne przechodzenie ciała z lewej do prawej strony i dostarczenie większej mocy. Ważne jest również utrzymanie stałej kadencji podczas całego podjazdu.
Niektórzy rowerzyści decydują się na podniesienie siodełka podczas jazdy pod górę. Może to być korzystne w pewnych okolicznościach, np. gdy próbujemy nabrać prędkości, ale nie jest to zalecane jako ogólna technika. Podczas gdy pełne podniesienie jest przydatne w niektórych sytuacjach, częściowe podniesienie jest lepsze dla utrzymania równowagi. Stawiając stopę na pedałach, umieść jej kość nieco przed, a nie nad pedałem.
Siedzenie w siodełku lub wspinanie się z siodełka
Siedzenie w siodełku jest preferowaną pozycją w przypadku długich stopniowych podjazdów. Jeśli jednak zbocze jest strome, możesz rozważyć wspinanie się z siodełka. Ta pozycja jest mniej aerodynamiczna i bardziej pracochłonna, ale może pomóc Ci utrzymać silną moc wyjściową. Poza tym jest dobra do rozciągania mięśni pleców i przełamania monotonii pozycji siedzącej.
Podczas pokonywania wzniesienia tętno wzrasta o około trzydzieści do czterdziestu uderzeń na minutę. Jednak podczas jazdy na rowerze z siodełka możesz odczuć wzrost tylko o pięć do dziesięciu uderzeń na minutę. Dzieje się tak dlatego, że angażujesz górną część ciała i zużywasz więcej tlenu podczas wspinaczki.
Niezależnie od wybranej metody, ćwiczenie pozycji na rowerze w pozycji siedzącej i stojącej jest niezbędne. Jeśli jesteś początkujący, zacznij ćwiczyć na łagodnych wzgórzach, aby uzyskać wyczucie. Następnie przejdź do bardziej stromych wzniesień i popracuj nad techniką jazdy na stojąco. Nie zapomnij o ćwiczeniach poza rowerem, aby poprawić swoją stabilność podczas stania. Doświadczenie i praktyka czyni mistrza!
Jazda pod górę wymaga dużo siły i mocy. Aby pedałować w pozycji wyprostowanej, oprócz górnej części ciała potrzebujesz także silnego rdzenia. Dobrze wyćwiczony rdzeń pomoże Ci utrzymać efektywną moc wyjściową, zmniejszając jednocześnie ryzyko kontuzji.
Zmiana biegów
Podczas jazdy pod górę będziesz musiał zmieniać biegi, aby zwiększyć swoją wydajność. Zmiana biegów jest ważna dla bezpieczeństwa i zwiększa prędkość jazdy. Zmiana biegów w odpowiedniej kolejności ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, ponieważ zapobiega pominięciu biegu lub zerwaniu łańcucha. Oto kilka wskazówek dotyczących prawidłowej zmiany biegów:
Zmiana biegów podczas jazdy pod górę jest trudniejsza, jeśli jesteś już na szybkim biegu, dlatego istotne jest, abyś zaczynał jazdę powoli i zmieniał biegi stopniowo. W ten sposób utrzymasz tempo, które uzyskałeś i unikniesz pedałowania w połowie wspinaczki. Dodatkowo, zmiana biegu przy wyższej kadencji sprawi, że zmiana będzie bardziej płynna.
Właściwe przełożenie w danej sytuacji jest niezbędne, aby uniknąć wyczerpania i wysokiego ryzyka wypalenia. Jazda na zbyt dużym biegu wyczerpie Twoją energię i sprawi, że zbyt szybko poczujesz się zmęczony. Niższy bieg pozwoli Ci szybciej się wspinać, a wyższy pozwoli Ci jechać szybciej przez krótszy okres czasu, bez uczucia zbytniego zmęczenia.
Podczas jazdy pod górę ważne jest, aby z góry przewidzieć stromy odcinek. Pozwoli Ci to na szybszą i bardziej efektywną zmianę biegów zanim zacznie się nachylenie. Zbyt późna zmiana biegów spowoduje odłączenie się roweru i spowolnienie, dlatego należy dokonać zmiany, gdy mamy wystarczająco dużo czasu.
Noszenie okularów przeciwsłonecznych
Słońce może być dotkliwe dla rowerzystów, dlatego okulary przeciwsłoneczne to konieczność. Nie będziesz w stanie zobaczyć drogi przed sobą i będziesz narażony na widoczne i niewidzialne pociski, które mogą uszkodzić Twoje oczy. Na szczęście okulary przeciwsłoneczne to prosty sposób na ochronę oczu i twarzy. Nie są drogie, ale mogą zrobić ogromną różnicę podczas jazdy w jasnym świetle słonecznym. Możesz znaleźć dobrej jakości sportowe okulary przeciwsłoneczne dla każdego budżetu.
Kolarskie okulary przeciwsłoneczne mogą pomóc chronić oczy przed szkodliwymi promieniami UV, zmniejszyć zmęczenie oczu w jasnych warunkach i chronić oczy przed latającymi odłamkami. Kluczem jest znalezienie odpowiedniej pary dla swoich potrzeb. Okulary można kupić w większości sklepów REI, ale pamiętaj, aby szukać takich, które blokują 100% promieni UV. Szukajcie tej informacji na naklejce cenowej lub metce.
Kolejnym ważnym aspektem do rozważenia przy zakupie rowerowych okularów przeciwsłonecznych jest ich dopasowanie. Dobra para okularów przeciwsłonecznych musi dobrze przylegać do twarzy i zapewniać odpowiednią ochronę. Powinny być również wygodne do noszenia przez długi czas. Niektóre okulary kolarskie posiadają wymienne gumowe noski i ramiona, dzięki czemu możesz wybrać odpowiednie dopasowanie do swojej twarzy.
Oprócz okularów przeciwsłonecznych, powinieneś wziąć pod uwagę również rodzaj soczewek. Niektóre modele są wyposażone w soczewki fotochromowe, które automatycznie zmieniają się z przezroczystych na przyciemnione wraz ze zmianą słońca. Podczas gdy takie okulary przeciwsłoneczne są tańsze niż inne rodzaje, są droższe niż normalne stałe soczewki.
Podobne tematy