Historia kolarstwa sięga XVIII wieku. W 1817 roku niemiecki baron Karl von Drais wynalazł pierwszy rower, który stał się znany jako Draisine. Był to dwukołowy rower z przednim kołem, który był powszechnie używany w Niemczech i innych krajach. Draisine utorował drogę dla Velocipede, który później stał się światową sensacją.
Przerzutki zrewolucjonizowały kolarstwo
Przerzutki to nowoczesny element rowerowy, który zrewolucjonizował kolarstwo. Nowoczesna wersja przerzutki ma wiele ulepszeń w stosunku do swoich poprzedników. Posiada teraz serwomechanizmy i ulepszone sterowanie. Jej konstrukcja jest podobna do pierwszej przerzutki Shimano Crane, która zastąpiła Simplex. Zmusiła ona również Campagnolo do zmiany systemu przerzutek.
Zanim opracowano przerzutki, rowery były zazwyczaj jednobiegowe. Wcześniej rowerzyści musieli zsiadać z roweru, aby zmienić bieg. Pierwsze zastosowanie przerzutek w zawodach miało miejsce podczas Tour de France w 1937 roku. Wczesne przerzutki nie były tak złożone jak współczesne, a rowerzyści musieli fizycznie przekładać łańcuch z jednej zębatki na drugą. Dodatkowo musieliby utrzymywać równowagę podczas wykonywania tego zadania.
Łańcuch jest połączony z dwoma zestawami zębatek – przednim zestawem zwanym łańcuchem i tylnym zestawem zwanym wolnym kołem. Te koła zębate są następnie poruszane przez piastę. W rezultacie łańcuch płynnie przechodzi między biegami. Na przykład wysoki bieg pozwoli rowerzyście pedałować pod górę bez zbytniego oporu, podczas gdy niski bieg pozwoli mu pedałować z mniejszą prędkością.
Oprócz uczynienia jazdy na rowerze wygodniejszą, przerzutki sprawiły, że jazda na rowerze stała się bardziej efektywna. Do początku lat 2000 liczba biegów w rowerze wzrosła prawie dwukrotnie. Do końca wieku powszechne było znalezienie 27-biegowych rowerów. Ponadto inne postępy w dziedzinie inżynierii umożliwiły rowerom posiadanie zintegrowanych ze sobą dźwigni hamowania i zmiany biegów.
Rowery bezpieczne stały się popularne wśród obu płci
Rowery bezpieczne poprawiły komfort i bezpieczeństwo rowerzystów. Podkreślają równe rozmiary kół i większą kontrolę nad kierownicą. W rezultacie rowery te stały się bardzo popularne wśród obu płci i różnych grup wiekowych. Rowery bezpieczeństwa zrewolucjonizowały historię kolarstwa i zmieniły sposób postrzegania rowerów przez społeczeństwo.
W przeciwieństwie do dzisiejszych czasów, rowerzyści w XIX wieku byli często postrzegani jako niemoralni, a protestanckie władze starały się regulować jazdę na rowerze jako aktywność chrześcijańską. W efekcie przed 1887 rokiem niewiele kobiet jeździło na rowerach z wysokim kołem. Jednak po tej dacie rowerowe szaleństwo ogarnęło cały naród, dając młodym kobietom nową formę mobilności.
Po II wojnie światowej do amerykańskiej publiczności zaczęły docierać filmy o bezpieczeństwie rowerowym. Jeden z filmów, You and Your Bicycle, był skierowany do dzieci i promował bezpieczeństwo. Innym filmem, który uczynił jazdę na rowerze bezpieczną był Bicycle Clown, który potwierdził założenie, że rowery są dla dzieci. Film przedstawiał historię starszego brata, który bada niezbyt groźny wypadek rowerowy swojego młodszego brata. Starszy brat odwiedza później dorosłych mężczyzn, którzy zaobserwowali niebezpieczne nawyki rowerowe Jimmy’ego.
Pierwsze nowoczesne cyrki odbywały się na początku XVIII wieku. Na tych imprezach pojawiali się byli żołnierze i profesjonalni cyrkowcy, a wśród nich pokazy sztuczek rowerowych. Rower wkrótce konkurował z koniem jako osobisty środek transportu. Szybko zyskał popularność i został zaadoptowany przez akrobatów. Ostatecznie penny-farthing zaczął być zastępowany przez rowery z wysokimi kołami. W XIX wieku powstał American Star Bicycle. Jego mniejsze przednie koło zmniejszyło częstotliwość występowania “czołówki”.
Kobiety po raz pierwszy wystartowały w olimpijskim wyścigu szosowym podczas Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles w 1984 roku
Kolarstwo kobiece narodziło się podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w 1984 roku, a podczas Igrzysk w Los Angeles kobiety po raz pierwszy wystartowały w olimpijskim wyścigu szosowym. Wyścig odbywał się na długiej, krętej trasie. W Los Angeles kolarze rozpoczęli wyścig na autostradzie Artesia Freeway i skierowali się w stronę Artesia Inland Harbor. Powstało kilka odjazdów, w tym Anny Kiesenhofer i Omera Shapiry. Przez ponad dwa kilometry udało im się utrzymać w polu, ale odłamy zdołały utrzymać się na czele.
W wyścigu szosowym wzięło udział pięć kobiet, a pierwszy medal zdobyła Connie Carpenter-Phinney, pierwsza kobieta, która wygrała olimpijski wyścig szosowy. Na Olimpiadzie w 1984 roku nie było czołowych drużyn kolarskich, ale USA miało trzy najlepsze kobiety, które ukończyły to samo wydarzenie. Finał sprintu kobiet wygrała Connie Carpenter-Phinney, która złapała czołówkę tuż przed metą. Następnie “rzuciła” swój rower do przodu, by zdobyć złoty medal.
Wydarzenie to było punktem kulminacyjnym Igrzysk Olimpijskich w 1984 roku. Po raz pierwszy wyścig szosowy kobiet odbył się na Olimpiadzie i wydarzenie to było ogromnym sukcesem. Kolarstwo kobiece zostało wtedy wprowadzone do świata, a w sumie zdobyto dziewięć medali. Suma medali USA w wyścigu szosowym i jeździe na czas była najwyższa w historii tego sportu.
Latający gołąb stał się synonimem rowerów w Chinach
Latający gołąb to marka rowerów, która stała się synonimem rowerów w Chinach. Firma wypuściła swoją pierwszą partię rowerów w 1950 roku. Do lat 70-tych marka stała się synonimem rowerów. Logo firmy przedstawia niechlujnego gołębia ze skrzydłami. W latach 1974-75 były prezydent USA George H.W. Bush jeździł na rowerze Flying Pigeon.
W 1986 roku chińska fabryka rowerów “Flying Pigeon” sprzedała trzy miliony rowerów. Do 1998 roku większość z 7 tysięcy pracowników fabryki została zwolniona. Marka rowerowa nie wróci jednak w najbliższym czasie. Pomimo popularności rowerów w Chinach, Flying Pigeon raczej nie wróci w najbliższym czasie.
Przewiduje się, że chiński rynek rowerowy będzie rósł w tempie 10 procent rocznie, przy czym segment high-end będzie rósł w tempie 15 procent rocznie. W miarę jak Chiny stają się największym na świecie rynkiem samochodowym, rowery z wyższej półki stały się symbolem statusu dla zamożnych menedżerów. Yu Yiqun, dyrektor kreatywny w agencji reklamowej w Chinach kontynentalnych, jeździ do pracy na rowerze Alex Moulton za 16 000 dolarów.
Początkowo rowery Flying Pigeon nie były łatwo dostępne, ale wraz z rosnącą popularnością stały się synonimem roweru w Chinach. Ludzie kojarzyli posiadanie roweru Flying Pigeon z bogactwem i statusem.
The Penny Farthing był ważnym kamieniem węgielnym w historii kolarstwa
The penny farthing był popularnym rowerem pod koniec XVIII wieku. Projekt zawierał duże przednie koło, które umożliwiało rowerzyście jazdę z dużą prędkością bez żadnego dyskomfortu. Konstrukcja ta była również bardziej komfortowa do jazdy na nierównych powierzchniach. Była jednak niebezpieczna w jeździe i trudna w montażu. Pomimo tych problemów, rower penny farthing nadal był popularny w środowisku miejskim. Bogaci mężczyźni często jeździli na tych rowerach, ponieważ stał się on pierwszym rowerem rekreacyjnym.
Penny farthing był używany w wyścigach dla mężczyzn w latach dwudziestych. Jednym z takich wyścigów był Challenge Cup, wyścig wokół toru w Herne Hill w Londynie. W tym wyścigu CJ Bowtle wygrał jednomilową “kreskę”. Jednak te rowery były tak wysokie, że kolarze musieli być wspomagani, aby na nie wsiadać i zsiadać. Challenge Cup był ostatnim konkursem dla rowerów typu penny farthing.
The Penny Farthing ma ważne miejsce w historii kolarstwa. Jego rozwój naznaczony był wieloma ważnymi kamieniami milowymi, w tym podróżą Thomasa Stevensa dookoła świata na penny farthingu. W 1885 roku przejechał on na penny farthingu z San Francisco do Bostonu, a później z Bostonu do Londynu. Przejechał również przez Europę, Bliski Wschód, Chiny i Japonię, stając się tym samym pierwszą osobą, która objechała świat na rowerze.
The Penny Farthing był kamieniem węgielnym historii kolarstwa. Pierwszy bezpieczny rower został wynaleziony w latach 70-tych XIX wieku, ale nie zdobył powszechnej popularności aż do lat 80-tych XIX wieku. W porównaniu z penny farthing, rower bezpieczeństwa był bezpieczniejszy w jeździe. Przed wprowadzeniem roweru bezpieczeństwa kobiety rzadko mogły jeździć na własnych rowerach, ponieważ mężczyźni byli głównymi kierowcami transportu społecznego.
Czy w najbliższym czasie kolarstwo wejdzie w okres bessy?
W ciągu ostatnich 157 lat wystąpiły 34 cykle koniunkturalne, przy czym pełny cykl trwa około 56 miesięcy. Cykle koniunkturalne charakteryzują się zwykle spadkiem zaufania, co powoduje, że inwestorzy sprzedają swoje pozycje, a konsumenci kupują bezpieczne inwestycje, które nie tracą wartości. Cykl ten skutkuje również utratą miejsc pracy, ponieważ firmy zwalniają pracowników. Podczas fazy załamania konsumenci przestają wydawać na wszystko poza artykułami pierwszej potrzeby.
Podobne tematy