Liczba osób dojeżdżających do pracy na rowerze spadła o 23% w okresie od marca do maja 2020 roku. Wiele osób przestawiło się z dojazdów do pracy na jazdę rekreacyjną. Inni dokonają przejścia na codzienną jazdę rowerem. Ponadto miasta reagują na pandemię, inwestując w nową infrastrukturę rowerową. W tym artykule omówimy przyszłość ruchu rowerowego, co miasta mogą zrobić, aby poprawić swoje przyjazne dla klimatu miasta oraz przyszłość branży rowerowej.
Rowery elektryczne są szybsze od samochodów
Niektórzy ludzie obawiają się o bezpieczeństwo rowerów elektrycznych. W badaniu przeprowadzonym w Szwecji stwierdzono, że e-rowery mają mniejsze wahania prędkości niż tradycyjne rowery. Średnia prędkość odnotowana przez e-rowery była o pięć mil na godzinę wyższa niż w przypadku rowerów konwencjonalnych, ale prędkość maksymalna była mniej więcej taka sama. Oznacza to, że rowery elektryczne są bezpieczniejsze w jeździe niż tradycyjne rowery, choć nadal powinny być używane ostrożnie.
Rowery elektryczne są również łatwiejsze do manewrowania w ruchu ulicznym niż samochody. Mają własną ścieżkę rowerową, co oznacza, że mniej samochodów musi je wyprzedzać. Mogą też pokonywać wzniesienia i mają kilka ustawień mocy. Jeśli masz ochotę na trening podczas jazdy, rozważ zakup e-bike’a. Rowery te pomagają środowisku, eliminując pojazdy napędzane benzyną.
Chociaż rowery elektryczne są szybsze niż samochody, nie są pozbawione ryzyka. Niektórzy ludzie są nieufni wobec e-rowerów, argumentując, że nie powinny one być dopuszczone do współużytkowania ścieżek rowerowych. Podobnie, wiele osób obawia się o bezpieczeństwo rowerów elektrycznych, ponieważ mogą one przyspieszyć do 20 mph. Ponadto, rowerzyści mają mniej czasu na zwolnienie i uniknięcie kolizji. Zderzenia przy niskich prędkościach mogą powodować obrażenia, a nawet śmierć.
Podczas gdy konwencjonalne rowery wykorzystują siłę pedałów, rowery elektryczne wykorzystują do napędu energię z baterii. Dzięki temu mogą przewozić ciężkie ładunki, a nawet pasażerów. W obszarach miejskich, e-rowery są popularne do dostarczania artykułów spożywczych. Dzięki temu można uniknąć problemów z parkowaniem i ruchem ulicznym. Ponadto zapewniają formę ćwiczeń, która jest mniej uciążliwa niż tradycyjne rowery.
Korzyści z rowerów elektrycznych obejmują większy zasięg i krótszy czas ładowania. Minusem jest jednak to, że wciąż nie są tak wygodne jak samochody. Jeśli często dojeżdżasz do pracy, rower elektryczny może być niedrogą alternatywą dla samochodu. Wielu klientów używa roweru elektrycznego, aby zastąpić drugi samochód.
Miasta odpowiadają na pandemię nową infrastrukturą rowerową
Infrastruktura rowerowa staje się coraz ważniejszą częścią planów zdrowia publicznego wielu miast, ponieważ poprawia zdrowie i zmniejsza zanieczyszczenie powietrza. Nowa infrastruktura rowerowa w dużych miastach pomaga w walce z pandemią na kilka sposobów, w tym zapewniając bezpieczniejsze trasy dla pieszych i rowerzystów.
Chociaż nowa infrastruktura sprawdza się w miastach na całym świecie, nadal istnieją dysproporcje w infrastrukturze rowerowej. W Toronto, na przykład, w czerwcu zatwierdzono 40 km ścieżek rowerowych, co stanowi największy jednoroczny wzrost sieci rowerowej w mieście. Jednak pięć z tych projektów zlokalizowanych jest w gentryfikowanym centrum miasta, podczas gdy żaden z nich nie znajduje się w dzielnicach o najwyższym wskaźniku zakażeń COVID-19.
W miarę jak miasta reagują na pandemię, muszą myśleć o przyszłości mobilności. Więcej jazdy na rowerze oznacza zdrowszych ludzi, czystsze ulice i lepszą łączność. Korzyści z jazdy na rowerze są liczne, a miasta powinny je wszystkie wykorzystać, by uczynić swoje społeczności zdrowszymi i bardziej zrównoważonymi. Pierwszym krokiem jest uczynienie miasta przyjaznym dla rowerów.
Zwiększona świadomość na temat jazdy na rowerze doprowadziła również do powstania nowych inicjatyw. Sprzedaż rowerów rosła już przed pandemią, ale zwiększony popyt doprowadził do niedoboru rowerów. Programy współdzielenia rowerów są jednym z rozwiązań tego problemu. Ponadto, gminy mogą również zachęcać większą liczbę rowerzystów po raz pierwszy do kontynuowania nawyku jazdy na rowerze.
Wpływ miast na zmiany klimatyczne
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opracowała narzędzie, które kwantyfikuje korzyści wynikające z jazdy na rowerze i zmian klimatycznych. Narzędzie szacuje, że jeśli zwiększymy aktywność rowerową, możemy zapobiec 0,17 miliona zgonów na świecie. Szacunki te obejmują wpływ zanieczyszczenia powietrza i zmian klimatycznych na zdrowie, a także korzyści społeczne wynikające ze zmniejszenia zanieczyszczenia hałasem i zwiększenia interakcji społecznych.
Najważniejszym czynnikiem zwiększającym ruch rowerowy jest rozwój chronionych ścieżek rowerowych. Infrastruktura ta zmniejsza emisję gazów cieplarnianych i jest opłacalnym sposobem przemieszczania się. Rozwój tych sieci może przesunąć ludzi z prywatnych samochodów na lepsze formy transportu. Naukowcy oszacowali, że mogą one zmniejszyć emisję GHG nawet o 25 procent osobistej emisji CO2.
Samorządy mogą opracować strategie promujące aktywną mobilność i włączyć do nich dedykowane źródła finansowania. Na przykład miasto Fortaleza w Brazylii wdrożyło niedawno plan stworzenia 524-kilometrowej sieci rowerowej. Ponadto, miasto wykorzystuje przychody generowane przez internetowy i oparty na aplikacji system parkingowy do finansowania infrastruktury rowerowej. Miasto odnotowało wzrost liczby rowerzystów od 2012 do 2017 roku, a także 350% wzrost sieci rowerowej od 2013 roku.
Zmieniając politykę miejską trzeba będzie wziąć pod uwagę coś więcej niż tylko jazdę na rowerze. Miasta na całym świecie będą musiały zainwestować w lepszą infrastrukturę dla pieszych i włączyć koncepcje polityki obejmujące radykalne przemyślenie miast. Na przykład w Paryżu już teraz istnieją strefy wolne od samochodów i dni bez samochodu, ale rząd wprowadza również politykę mieszania różnych grup ludzi i ograniczania starszych pojazdów z silnikiem diesla.
Miasta są również ważne dla zmian klimatu i zdrowia publicznego. Zwiększanie infrastruktury rowerowej i pieszej zmniejsza emisję CO2 i poprawia jakość powietrza. Zmniejsza również emisje związane z samochodami.
Młodzieżowa jazda na rowerze przetrwa pandemię
Jedna z grup non-profit działa na rzecz stworzenia dużego parku rowerowego w centrum Baltimore. Projekt Big Jump będzie zawierał ścieżki rowerowe, chodniki i miejsca dostępne dla wózków inwalidzkich. Jest nadzieja, że przyciągnie to nowych rowerzystów i zainspiruje osoby, które nie jeździły od lat do ponownego spróbowania. Inna grupa, Baltimore Bikers, próbuje zjednoczyć czarnych rowerzystów w mieście podczas pandemii. Wystartowała 12 maja i przyciągnęła już ponad 3 tys. członków.
Korzyści z infrastruktury rowerowej są liczne i obejmują korzyści ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Stanowi ona również alternatywę dla transportu publicznego i zwiększa aktywność fizyczną. W związku z tym jazda na rowerze jest ważnym środkiem transportu w pandemii. Zachęca do fizycznego zdystansowania się od samochodów, stanowi bezpieczną i wygodną alternatywę dla transportu oraz przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.
Organizacja Outride, która działa na rzecz poprawy życia młodzieży poprzez jazdę na rowerze, wydała raport badający korzyści z jazdy na rowerze dla młodych ludzi. Raport, Riding for Focus: Improving Youth Health and Well-Being Through Cycling, oparty jest na ankietach przeprowadzonych w ponad 20 gimnazjach w całych Stanach Zjednoczonych. Jest to pierwsze tego typu badanie badające korzyści z jazdy na rowerze dla młodzieży.
Podobne tematy